Tuesday, November 11, 2008

JANGAN SESEKALI KAMU MERAGUI KEWUJUDANNYA...^^

ADA SEORANG LELAKI PERGI KE KEDAI GUNTING RAMBUT UTK MENGGUNTING RAMBUT DAN JANGGUTNYA. APABILA BARBER ITU MEMULAKAN TUGASNYA, MEREKA PUN BERBORAK DAN BERCAKAP MENGENAI BYK PERKARA.TAPI BILA MEREKA MULA BERBICARA MENGENAI ALLAH,BARBER ITU PUN BERKATA,'' SAYA TAK PERCAYA ALLAH ITU WUJUD.''''KENAPA KAMU KATA BEGITU?'' TANYA SI LELAKI TADI.
> '' CUBA KAMU KELUAR DI TGH JLN ITU DAN TUNJUKKAN PD SAYA BAHAWA ALLAH ITU WUJUD. KALAU BETUL ALLAH WUJUD,KENAPA RAMAI SGT ORG SAKIT KAT LUAR TU? KENAPA MASIH ADA KANAK2 YG TERBIAR? KALAU BETUL ALLAH WUJUD,DAH TENTU TIADA KESAKITAN DAN KEPERITAN HIDUP DLM DUNIA NI. SAYA X DPT BAYANGKAN ALLAH YG MAHA PENYAYANG BOLEH MEMBENARKAN SEMUA INI BERLAKU''.
> SI LELAKI ITU PUN BERFIKIR SEJENAK. TAPI DIA TIDAK MEMBERI SEBARANG JAWAPAN KERANA TIDAK MAHU MEMULAKAN PERTENGKARAN. SELEPAS BARBER ITU MENGHABISKAN TUGASNYA, SI LELAKI TADI PUN PERGI.SELEPAS BEBERAPA LANGKAH,SI LELAKI TADI TERNAMPAK SEORG LELAKI BERAMBUT PANJANG,SELEKEH,KOTOR DAN JANGGUT TIDAK TERURUS. SI LELAKI TADI PUN BERPATAH BALIK DAN PERGI SEMULA KE KEDAI GUNTING RAMBUT TADI DAN BERKATA,'' KAMU TAHU TAK YG SEBENARNYE BARBER JGK TIDAK WUJUD?''''KENAPA KAMU KATA MCM TU? SEDANGKAN SAYA BARU SAJE GUNTING RAMBUT KAMU TADI''.KATA BARBER.''TIDAK!'' KATA SI LELAKI TADI.''KALAU BARBER WUJUD, DAH TENTU TIDAK ADA ORG YG BERAMBUT PANJANG TIDAK TERURUS DAN KOTOR SERTA JANGGUT YG PANJANG DAN KOTOR MCM LELAKI DI TEPI JALAN ITU''.''AH! BARBER MMG WUJUD! LELAKI TU JADI MCM TU SBB DIA TIDAK DTG PADA SAYA UTK MENGGUNTING RAMBUTNYE!''.KATA BARBER.''TEPAT SEKALI!''. KATA SI LELAKI TADI.''THAT'S THE POINT!. ALLAH JGK WUJUD. ITULAH YG TERJADI (KEPERITAN&PENDERITAAN) JIKA MANUSIA TIDAK MENGINGATINYA DAN KEMBALI PADANYA UTK MEMOHON PERTOLONGAN.''

Tuesday, October 14, 2008

minyak turun lagi ^^ even x brapa byk syukur la..

PUTRAJAYA 14 Okt. – Kerajaan menurunkan lagi harga bahan api sebanyak 15 sen bagi petrol dan 20 sen bagi diesel, iaitu penurunan kali ketiga dalam tempoh tidak sampai tiga bulan.

Dengan penurunan harga minyak hari ini, bermakna dalam tempoh tidak sampai tiga bulan kerajaan telah menurunkan harga petrol sebanyak 40 sen seliter berbanding harga RM2.70 seliter pada Jun lalu.

Dalam tempoh yang sama, harga diesel pula telah mengalami penurunan 38 sen berbanding RM2.58 sen seliter ketika harga minyak dinaikkan Jun lalu.

Dalam satu langkah untuk mengurangkan beban rakyat dan menyelaraskan harga bahan api di Malaysia dengan penurunan harga minyak di pasaran dunia, kerajaan mengumumkan harga baru petrol dan diesel itu akan berkuat kuasa esok.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu kenyataan berkata, mulai esok harga runcit petrol RON97 dikurangkan 15 sen iaitu daripada RM2.45 seliter kepada RM2.30 seliter.

Harga diesel diturunkan sebanyak 20 sen seliter daripada RM2.40 seliter kepada RM2.20 seliter manakala pada masa sama, harga petrol RON92 pula dikurangkan sebanyak 10 sen seliter daripada RM2.30 seliter kepada RM2.20 seliter.

Abdullah berkata, kerajaan membuat keputusan mempercepatkan pengurangan harga runcit bahan api berikutan harga minyak dunia telah menurun dengan ketara akhir-akhir ini.

“Penurunan itu juga bagi membolehkan orang ramai menikmatinya dengan lebih segera,'' kata Perdana Menteri dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Harga minyak di pasaran dunia kini berlegar sekitar AS$77 dan AS$80 setong berbanding hampir AS$140 setong pada Mei lalu.

Perdana Menteri berkata, harga baru petrol dan diesel itu merupakan pelarasan harga ketiga dilakukan sejak kerajaan menaikkan harga minyak buat pertama kalinya pada pertengahan tahun ini.

Ketika itu harga petrol ditetapkan pada RM2.70 seliter manakala diesel RM2.58 seliter.

Selari dengan penurunan harga minyak mentah dunia, kerajaan membuat pelarasan pertama pada 23 Ogos lalu menyaksikan pengurangan harga sebanyak 15 sen daripada RM2.70 seliter kepada RM2.55.

Bulan lalu, kerajaan menurunkan lagi harga petrol sebanyak 10 sen menjadikan harga runcit petrol RM2.45.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad baru- baru ini berkata, kerajaan mungkin dapat menurunkan harga petrol ke paras RM1.92 seliter jika harga minyak di pasaran dunia jatuh di bawah paras AS$72 setong.

Friday, October 10, 2008

Some Facts about Ferrari (^^)








1. At the end of the war, the company changed its name to Ferrari and designed the 125 Sport, a 12-cylinder, 1500 cc car which Franco Cortese drove on the Piacenza circuit on May 11, 1947. The car had to retire, but it was ahead in the last lap, in what was a good debut. Two weeks later, in fact, Cortese and the 125 Sport won the Rome Grand Prix.

2. The mid-engined Dino 246GT was unique in that no where on the car did the word 'Ferrari' appear.

3. Phil Hill's Dino 246 won the 1960 Italian GP - the last major victory for a front engined GP car.

4. Best selling Ferrari of all is the 1986-89 328 GTS (6,068 made).

5. One of Ferrari's most unusual projects was the "BIMOTORE" racer/record breaker. A single seater with an engine at both ends.

6. Enzo wasn't making or racing cars he liked to relax by riding his (British) Rudge motorbike.

7. The 308GT4 is the only production model Ferrari designed by Bertone, the prototype only Ferrari Rainbow was another Bertone/Ferarri creation - most have been fashioned by Pininfarina.

8. The 308GTB was the only Ferrari with Glassfibre bodywork. It was soon re-engineered in steel.

9. Most expensive Ferrari was a 250GTO which changed hands for £7.2m ($12m).

10. Ferrari engines have been used in the Lancia Stratos, Lancia Thema 8.32 and the Fiat Dino.

11. The F50 was Ferrari's half century celebration. Just 349 were made.

12. The 1976 Ferrari 400GT was the first to come with an automatic gearbox.

13. Ferrari's cheapest component is a 3c washer

14. The most expensive is an exchange replacement Testa Rossa flat-12 engine at £16,447.85 ($28,000)

15. The '89 Tipo 640 pioneered semi-automatic gears in F1. Nigel Mansell won its first race in Brazil.

16. Enzo's title, "Il Commendatore", was given by Italy's fascist king Victor Emmanuel III.

17. His factory was part government financed during WW2 so he could make tools for Mussolini.

18. Enzo's mother died in 1965 after, apparently, choking on a boiled egg.

19. 1985 a 250LM brochure fetched £1,070 ($1,800) at auction - a world record.

20. Tractor tycoon Ferruccio Lamborghini decided to make a supercar of his own after his complaints about the quality of his Ferrari were met with frosty indifference.

21. The "Ferrarina" was a pint sized version of the Testa Rossa designed by Ferrari engineer Giotto Bizzarini in 1958. It had a 1,000cc 91bhp all-alloy four cylinder engine and could reach 113mph.

22. Enzo hated British GP teams, but in 1988 the Ferrari F1 chassis design HQ moved to Guildford, Surrey, UK. The car won first time out.

23. Ferrari won 25 championship titles in a 500 F2.

24. The horse first appeared on the radiator grille in 1959. Produced by the Turin company Cerrato for the cars with body by Pininfarina, and etched by Incerti for Scaglietti cars, it was cut out of 3 mm thick sheets of brass pantographed and chrome-plated. It remained the same until 1962.

25. Between 1962 and 1963 the horse was produced in relief but it was not a success, and was only used for a year, being judged stylistically and proportionally unsuitable.

26. A subsequent version was developed, with a flat horse pantographed on aluminium and then mirror polished; it was introduced in 1964, adopted until the BB model, and then recovered in 1984 for the Mondial, 328 GTB and GTS, while an identical, anodised version in black adorned the first Testarossa and 348.

27. A new relief version of the horse was proposed in 1963, but this too met with little enthusiasm. However, its development went ahead, so that it could be used if necessary on the rear of the car, as it was on the Mondial in 1988-89. And that was how the ornamental horse, destined to become an extremely familiar sight, came to be created, almost unwanted. It was to remain substantially the same for over 30 years, adorning the back of nearly all Ferrari models, with only small variations to the colour and size.

28. In 1982 it also appeared on the front of the cars, replacing the flat pantographed version. Since 1992 it has featured on the entire Ferrari range, with well-defined forms for use on the front and rear.

29. From 1953 to 1961 a trademark combining the initials of the Ferrari and Farina names in the naval alphabet, was used on cars designed by Pininfarina. The red rhomboid against a white background which indicated the letter F, was replaced by the letter P (white rectangle in blue field) when the designer changed his surname to Pininfarina.

30. This trademark was generally abandoned in 1964, except for 2+2 models; and currently appears on the front tunnel of the 456 GT.

31. Until 1981 Ferrari racing car were built at Maranello. In 1982 a plant was built next to the Fiorano test track specifically for the design and production of Formula 1 cars. Racing car components are also manufactured in the main plant, particularly in the Composite and Foundry and Ges Mechanic Departments.

32. Since 1993, Ferrari "gentlemen drivers" have been able to take part in an exclusive championship and fight for victory driving a racing version of the F 355.

33. Evolution of the Company name: September 1939: Auto Avio Costruzioni, owned by Enzo Ferrari , 16 October 1957: Auto Costruzioni Ferrari, 23 May 1960: Società Esercizio Fabbriche Automobili e Corse - SEFAC S.p.A., 13 November 1965: Ferrari S.p.A. Esercizio Fabbriche Automobili e Corse, 23 June 1989: Ferrari S.p.A.

34. Current manufacturing output about 3,600 cars, in three models: 360 Modena, 456 M GT and GTA, 550 Maranello.

35. Maserati was once Ferrari's bitterest rival. Now Ferrari runs Maserati - for Fiat.

36. The red so typical of Ferrari was the colour assigned to Italian cars competing in Grand Prix races by the International Automobile Federation in the early of the century.

37. Not all Ferrari's are red! The factory currently offer a choice of 18 colors.
38.Ferrari currently produced about 3,400 cars a year including 360 Modena, 456 M GT, and 550 Maranello.

39.Until 1981 Ferrari racing cars were built at Maranello. But in 1982 a plant was built next to the Fiorano test track.

40.Ferrari has direct sales branches in the US, Germany and Switzerland. Importers cover the other countries around the globe.

41.Ferrari allows its clients to personalize their GT cars. The program enables the clients to have exclusive technical and aesthetical features in their vehicles, with about 50 different options available. Even the smallest need can be catered for.

42.Ferrari offers 16 different color choices on its GT cars, including the famous Ferrari red

43.The Ferrari Owner's Club - a very exclusive group - has 18 chapters around the world.

Saturday, October 4, 2008

PEMAKAIAN TUDUNG

Soal :
Ustaz, di tv sering sekali saya lihat selebriti yang kain kerudungnya diikat ke belakang atau dimasukkan ke dalam baju. Jadi, kerudungnya tidak dihulurkan ke dada. Apakah ini dibolehkan?

Jawab :
Sebenarnya memakai tudung dengan cara seperti itu, yakni tudungnya tidak dihulurkan ke dada, adalah tidak benar dan tidak boleh. Sebab cara tersebut menyimpang dari ketentuan al-Qur`an yang mewajibkan menghulurkan tudung ke atas dada (QS An-Nuur:31).

Jadi, jika seorang muslimah tidak menghulurkan tudungnya ke dada, tapi malah mengikatnya ke belakang (mengelilingi leher) atau memasukkannya ke dalam baju, bererti dia meninggalkan kewajipan dan berdosa. Meskipun dada mereka sudah tertutup oleh kain dari baju.

Allah SWT berfirman :

“Dan hendaklah mereka [perempuan beriman] menutupkan kain tudung ke dadanya.” (QS An-Nuur [24] : 31)

Dalam ayat tersebut, Allah SWT tidak berfirman wal-yadhribna bi-khumurihinna (dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung mereka) lalu berhenti, sehingga seorang muslimah bebas memilih cara menghulurkan atau mengikat tudungnya. Namun Allah SWT melanjutkan firman-Nya dengan tambahan ‘ala juyubihinna (ke atas dada mereka), sehingga bunyi lengkapnya adalah : wal-yadhribna bi-khumurihinna ‘ala juyubihinna (Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung mereka ke dada mereka).

Maka dari itu, muslimah yang mengikuti trend moden busana saat ini, yakni tidak menghulurkan tudung ke atas dada, seakan-akan telah memutus bacaan ayat sebelum ayat itu selesai maknanya dengan sempurna. Kesalahan semacam itu sama saja fatalnya dengan orang yang memutus bacaan ayat sebelum makna ayatnya selesai dengan sempurna, pada ayat-ayat lainnya. Misalnya, orang memutus bacaan ayat pada kalimat fa-wailul lil mushalliin (Maka celakalah bagi orang-orang yang solat) (QS 107 : 4).

Padahal kelanjutannya masih ada dan harus dirangkaikan, iaitu bacaan alladziina hum ‘an shalaatihim saahun (iaitu orang-orang yang lalai dari solatnya) (QS 107 : 5).

Atau orang memutus bacaan ayat yaa-ayyuhalladziina aamanuu laa taqrabush shalaata (hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat) (QS 4 : 43). Padahal bacaan lanjutan ayat itu masih ada iaitu wa antum sukaara (sedang kamu dalam keadaan mabuk) (QS 4 : 43). Demikianlah.


Dengan demikian, sudah menjadi kewajiban kita bersama, khususnya wanita muslimah, untuk memahami dan mengamalkan ayat tentang tudung tersebut secara sempurna, bukan secara sepotong-sepotong hanya demi mengikuti trend moden yang marak belakangan ini.
Mengenai tafsir ayat wal-yadhribna bi-khumurihinna ‘ala juyubihinna (QS 24 : 31),

Syeikh Taqiyuddin an-Nabhani dalam kitabnya an-Nizham al-Ijtima’i fi al-Islam (2003) hal. 68-69 mengatakan, kata khumur adalah bentuk jamak dari khimaar, yang ertinya adalah maa yughathha bihi ar-ra`su (apa-apa yang digunakan untuk menutupi kepala).

Ringkasnya, khumur adalah tudung. Sedang juyuub adalah bentuk jamak jayb, yang ertinya maudhi’ al-qath’i min al-dir’i wa al-qamish (tempat yang dipotong/terbuka pada baju atau kemeja). Ringkasnya, jayb adalah lurah/lubang baju. Jadi, perintah untuk menutupkan/menghulurkan tudung ke atas juyub, ertinya adalah adalah perintah menutupkan tudung ke atas lurah/lubang baju iaitu pada sekitar leher dan dada.

Syaikh Taqiyuddin an-Nabhani –rahimahullah– menegaskan,”Wa dharbu al-khimaar ‘alaa al-jayb layyuhu ‘ala thauq al-qamish min al-‘unuq wa ash-shadr.” (Menutupkan tudung atas jayb, ertinya menghulurkan tudung itu ke atas lurah/lubang baju iaitu leher dan dada). (Taqiyuddin an-Nabhani, an-Nizham al-Ijtima’i fi al-Islam (2003), hal. 69).

Dengan demikian, ayat yang mulia di atas paling tidak menunjukkan dua hal, iaitu :

Pertama,

bahawa leher dan dada adalah aurat wanita yang wajib ditutupi (Taqiyuddin an-Nabhani, an-Nizham al-Ijtima’i fi al-Islam, Beirut : Darul Ummah, 2003, hal. 68; lihat juga Imam Suyuthi, Al-Iklil fi Istinbath at-Tanzil, Kairo : Darul Kitab al-‘Arabi, Kairo, 1373 H, hal. 162; Tafsir al-Baidhawi, Beirut : Darush Shadir, Juz IV hal. 78).

Kedua, bahawa wajib hukumnya melabuhkan/menghulurkan kain tudung ke atas leher dan dada. Jadi, tudung tidak hanya berfungsi menutupi kepala, namun sekaligus juga menutupi leher dan dada itu. (Taqiyuddin an-Nabhani, an-Nizham al-Ijtima’i fi al-Islam, Beirut : Darul Ummah, 2003 hal. 69; lihat juga Syaikh Hasanain Muhammad Makhluf, Tafsir wa Bayan Kalimat al-Qur`an al-Karim, Beirut-Damaskus : Darul Fajr al-Islami, 1994, hal. 353).


Jelaslah, trend moden busana muslimah yang marak saat ini, yakni tudung hanya difungsikan untuk menutup kepala, lalu diikat ke belakang atau dimasukkan ke dalam baju, serta tidak dihulurkan menutup dada, adalah trend yang bathil kerana bertentangan dengan al-Qur`an.

Kaum muslimah berdosa jika mengikuti cara bertudung seperti itu, sebab mereka telah meninggalkan kewajiban, yakni menutupkan tudung hingga menutupi dada mereka.

Para perancang busana muslimah, juga berdosa dalam aktivitinya merancang, membuat, menghasilkan dan mempopularkan cara bertudung yang menyalahi al-Qur`an tersebut. Berdosa juga para selebriti yang mempopularkan cara bertudung yang bathil tersebut diatas berbagai penampilan mereka sebagai pengacara atau pembaca berita di tv.


Kami mengajak kaum muslimah, dan terutama sekali para perancang busana muslimah dan selebriti untuk bertaubat kepada Allah SWT, dengan cara meninggalkan cara moden bertudung yang salah itu. Mudah-mudahan Anda semua sudi memikirkan peringatan kami ini, meskipun mungkin tulisan ini pahit rasanya bagi Anda.
Jika Anda tidak mahu bertaubat, Anda akan tergolong kepada orang-orang yang memberi contoh keburukan kepada banyak orang. Dosa dari orang banyak itu akan Anda pikul juga pada Hari Kiamat nanti. Nauzhu billah min dzalik.


Rasulullah SAW bersabda,

“Barangsiapa memberi contoh yang baik (sunnah hasanah), maka baginya pahala kebaikannya dan pahala orang-orang yang mengikutinya. Dan barangsiapa memberi contoh yang buruk (sunnah sayyi`ah), maka baginya dosa keburukannya dan dosa orang-orang yang mengikutinya…” (HR Bukhari dan Muslim)


Kepada para ulama’ dan ustaz, terutama yang sering tampil di tv bersama para selebriti yang bertudung secara salah itu, kami katakan, wajib hukumnya atas Anda beramar ma’ruf nahi munkar dalam masalah ini. Kami ingatkan Anda sekalian akan tanggung jawab ulama’ dalam firman Allah SWT :

“Hendaklah kamu menerangkan isi Kitab itu kepada manusia, dan janganlah kamu menyembunyikannya.” (QS Ali ‘Imran [3] : 187).
Ya Allah, kami sudah menyampaikan, saksikanlah !

Friday, October 3, 2008

bersuka ria di air terjun inanam

salam...beraya diperantauan memang len..aku x rasa mcxm beraya pown..anyway raya aku kali ini walau jauh dari family namun still hepi sebab tyme ramadhan ke 30 aku telah ehem2....hehehe..ada la peristiwa yang terjadi dan lepas peristiwa tue jadi sume plan dalam hidup aku dah lengkap..enough with planning is time for action...ahaks..

btw below is pic of me n my goelogist friends having fun on 3rd day of syawal..=p





Thursday, September 25, 2008

Akademik :KURANG penting seperti di uar-uarkan.

Salam penghujahan kepada semua pembaca,kali ini saya akan berhujah mengenai AKADEMIK: KURANG PENTING SEPERTI DI UAR-UARKAN. Saya tertarik untuk mengeluarkan usul ini apabila rakan saya bernama xxxxx yang lahir dalam keluarga dimana ibu bapa dia percaya bahawa akademik itu teramat penting.Oleh itu selaku golongan yang kurang bersetuju dengan penyataan yang dikeluarkan oleh ibu bapa kawan saya dan saya pasti ada juga ibu bapa yang lain berfikiran sedemikian,saya menyatakan usul saya iaitu akademik:kurang penting seperti di uar-uarkan.Usul ini cukup mudah difahami kerana kita difahami bahawa akademik sentiasa di uar-uarkan sebagai perkara yang mustahak dan perlu di titik beratkan sehingga boleh mengabaikan ilmu lain.Saya tidak menyatakan bahawa akademik itu tidak penting,saya Cuma menyatakan bahawa akademik itu kurang penting seperti yang selalu kita dengar dari pelbagai pihak. Usul saya pada hari ini berdiri teguh dengan satu rasional yang cukup kukuh iaitu akademik sama pentingnya dengan ilmu lain dan tidak perlu dijulang secara melampau-lampau.
Saya tidak bersetuju dengan pihak yang mengeluarkan pendapat bahawa akademik adalah segala-segalanya terutamanya bagi pelajar.Mari kita lihat dulu apakah yang dimaksudkan dengan akademik.Akademik adalah ilmu pengetahuan dalam sesuatu perkara atau lebih tepat lagi istilah ini digunakan bagi ilmu termaktub silibusnya.Adakah benar bahawa seorang pelajar itu akan hancur masa depannya jika tidak mempunyai akademik yang baik?mungkin ya namun jawapan itu juga boleh juga tidak. Kita tidak boleh menyatakan bahawa akademik itu adalah amat penting malah ada juga yang mengatakan bahawa akademik itu adalah segala-galanya.Saya berhujah pada hari ini adalah kerana wujudnya golongan yang berpendapat sedemikian.Maka saya nyatakan pembawaan saya bahawa akadeik itu KURANG penting seperti di uar-uarkan.Mereka sibuk menyatakan bahawa akademik adalah segala-galanya.Sungguh bersikap turistik orang yang berpendapat sedemikian.Ilmu dalam dunia ini terbahagi dalam pelabgai bidang malah kita juga mengetahui bahawa ilmu yang kita miliki adalah terhad dan mustahil bagi kita mengetahui kesemuanya.Jika benar akademik amat penting mengapa masih wujud pembelajaran ilmu lain seperti kemahiran.Mereka yang mengatakan akademik amat penting itu sebenarnya hanya kerana mereka terlibat didalam bidang tersebut.Cuba kita lihat mereka yang berkecimpung dalam bidang yang memerlukan kemahiran dan tidak boleh dimiliki melalui buku sahaja.Mereka ini juga tidaku kurang pentingnya jika deibandingkan dengan akademik.Kita ambil contoh kemahiran menangkap ikan dan bercucuk tanam.Jika kemahiran ini tidak penting dan tiada siapa ingin mempelajarinya maka sekian hari makin kurang golongan yang akan melakukan perkara sedemikian kerana semua sibuk mempelajari akademik hanya kerana ada golongan mengatakan akademik itu teramat penting.Namun sedarkah bahawa jika tiada penangkap ikan dan petani mustahil bagi golongan akademik yang merasa diri meraka itu bagus merasa ikan yang lazat dan sayuran yang berkhasiat hasil dari kemahiran tersebut. Hari ini kita lihat setengah golongan sibuk menengahkan bidang akademik seolah-olah mereka menolak ilmu lain dan memandang rendah kepada sesiapa yang tidak mempunyai latar belakang akademik yang baik.
Saya tidak menyatakan bahawa akademik itu tidak penting saya Cuma menyatakan ia kurang penting seperti di khabarkan.Bagi saya terlalu melampau untuk hanya menjulang akademik sebagai kepentingan dalam konteks mencari ilmu.Saya menyatakan bahawa akademik itu seharusnya berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah bersama ilmu yang lain.Bagi saya,mereka yang menolak usul saya seolah-olah tidak dapat menerima hakikat bahawa bukan hanya akademik itu sahaja penting malah ilmu lain juga penting malah tidak banyak beza dari segi darjat sesuatu ilmu itu.Apa yang ingin saya katakana adalah seperti seorang pelajar kedoktoran dan seorang penuntut ilmu mempertahankan diri. Pasti ramai yang berfikiran bahawa ilmu kedoktoran itu jauh lebih baik dari ilmu mempertahankan diri namun hakikatnya kedua-dua ilmu ini terlalu kurang jurangnya hingga boleh dikatakan sama sahaja kepentingannya.Maka jelaslah bahawa akademik tidak sepenting yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.Mohon untuk usul diterima.

Wednesday, September 24, 2008

AHLI POLITIK MALAYSIA, DEMI RAKYAT ATAU DEMI WANG

Bertemu lagi kita di arena penghujahan saya.Kali ini saya akan membawa hal yang berkaitan dengan ahli politik Malaysia,demi rakyat atau wang.Apabila kita menyebut perkataan ahli politik maksudnya ia mengenai seseorang yang bertindak selaku pemimipin yang diberi kepercayaan oleh rakyat untuk memerintah.perkataan yang perlu kita lihat secara terperinci disini ialah pemimpin,kepercayaan oleh rakyat,memerintah.Tiga kata kunci yang amat mudah untuk difahami.Pemimpin merujuk kepada seseorang tidak kira lelaki atau perempuan di mana dia memiliki kuasa untuk melakukan sesuatu terhadap dipimpinnya.Kepercayaan oleh rakyat ialah satu kuasa yang membolehkan seseorang pemimpin berkuasa.Memerintah pula ialah perkara yang dilakukan oleh pemimpin selepas mendapat kuasa dari rakyat.Seperti yang kita ketahui system politik Malaysia ialah system politik demokrasi berparlimen.Sistem ini diambil dari Negara barat yang pernah satu masa dahulu menjajah tanah air kita iaitu Negara british
Pemilihan demokrasi berparlimen mempunyai parti politik.parti politik ini akan menjadi saluran kepada ahli-ahli politik untuk menjadi pemimpin.mereka akan bertanding apabila waktu pilihanraya tiba.Pilihanraya ini akan dijalan limat tahun sekali dan dikendalikan oleh Surahanjaya Pilihan Raya(SPR).Dalam topic perbincangan kali ini ialah sama ada ahli politik Malaysia benar-benar ahli politik yang mendapat kepercayaan rakyat dan memerintah dengan baik atas kepercayaan rakyat atau lebih tepat lagi adalah demi rakyat atau agenda lain disebalik menjadi ahli politik.Agenda lain yang dimaksudkan disini ialah wang,apakah ahli politik Malaysia benar-benar ingin memperjuangkan kepercayaan rakyat atau wang semata-mata.saya beri analogi supaya lebih mudah difahami,jika seseorang itu berbuat sesuatu dengan ikhlas sudah pasti dia tidak mengharap apa-apa pun sebagai balasan dan cukup sekadar melihat hasil dari perbuatannya.contohnya seorang guru yang mengajar,jika benar guru itu benar-benar ikhlas dalam menyampaikan ilmu sudah pasti dia tidak mengharap wang dari penuntutnya dan cukup baginya jika anak muridnya itu Berjaya dan memahami apa yang diajarnya.hal ini sama sahaja jika dibandingkan ahli politik,jika mereka benar-benar ikhlas dalam menjadi pemimpin kepada rakat maka mereka tidak kisah tentang hal elaun yang diberi kepada mereka.Namun jika mereka tidak melakukan dengan ikhlas maka pasti mereka mempunyai agenda lain dalam menjadi pemimpin.Jika kerajaan hanya memberi elaun sebanyak RM5000 sahaja kepada sesiapa yang menjadi ahli parlimen,berapa ramaikah ahli parlimen yang akan membantah dan berapa ramai yang tidak kisah tentang hal ini.Perkataan elaun itu merujuk kepada Wang,maka jika ada ahli politik Malaysia yang mempersoalkan jumlah elaun yang diterima maka jelas dan nyata dia bukan menjadi ahli politik demi rakyat tapi hanya demi wang .Dari 100 orang ahli parlimen berapa ramaikah sahaja yang menjadi ahli parlimen atas perkataan demi rakyat?dan berapa ramai yang demi wang?Untuk mengetahui hal ini kita membuat eksperimen dengan menurunkan elaun ahli parlimen hanya kepada RM5000 sahaja.Menjadi ahli politik bukanlah untuk hidup mewah dan bersenang-senang.Namun tanggunjawab ahli politik adalah memimpin rakyat dan bagi saya jika mereka benar ikhlas melakukan RM5000 adalah amat besar bagi mereka.RM5000 cukup bagi seseorang untuk hidup dalam kesederhanaan dan bukannya dalam kemewahan.
Mungkin ada yang ingin mengatakan bahawa elaun yang diberikan kepada ahli politik hingga mencecah puluhan ribu adalah untuk mengelakkan mereka menerima rasuah dari pihak tertentu.Alasan ini adalah sama sekali rapuh dan langsung tidak boleh diterima pakai.Seperti yang saya hujahkan tadi,jika ahli parlimen itu benar-benar menjadi pemimpin demi rakyat maka tidak akan terbukan langsung hatinya untuk hidup mewah apatah lagi menerima rasuah.Mereka yang menerima rasuah itu adalah kerana menghambakan diri mereka kepada wang.JIka usul diberikan iaitu elaun ahli parlimen harus diturunkan kepada RM5000 maka tidak ada sebab untuk menolak usul ini kerana RM5000 cukup bagi seseorang ahli parlimen yang menjadi pemimpin DEMI RAKYAT dan bukannya DEMI WANG. Keikhlasan dalam membuat sesuatu pekerjaan adalah factor kejayaan.Boleh disimpulkan bahawa jika semua ahli politik Malaysia ikhlas dalam kerja mereka maka Negara kita akan pergi lebih jauh dari sekarang.

Aborsi yang dilakukan oleh wanita dirogol tidak bermoral.

Adakah aborsi yang dilakukan oleh wanita yang hamil akibat dirogol bermoral?.Pada pandagan saya ternyata perkara ini tidak bermoral berlandaskan dua rasional yang cukup mudah iaitu Kandungan itu perlu diberi peluang untuk hidup dan yang kedua ibu tidak mempunyai menghukum fetus dalam kandungannya.Pendapat saya pastinya akan mendapat tentangan hebat dari kaum hawa yang mungkin pernah menjadi mangsa rogol dan didapati hamil anak perogol tersebut.Namun saya akan tetap berpegang teguh dengan pendirian saya dengan menyatakan Aborsi yang dilakukan oleh wanita yang hamil akibat dirogol sama sekali tidak bermoral.

Didalam kes ingin melakukan aborsi hanya kerana apa yang dikandung dalam rahim seorang wanita itu adalah dari zuriat perogol tidak semestinya kita boleh menghukum fetus terbabit dengan menghancurkan masa depan yang mungkin dimiliki oleh fetus tersebut.Fetus berhak untuk mengecapi kehidupan yang bakal dimilikinya dan ibunya tidak berhak mengambil hak itu dari fetus yang tidak bermaya dan tidak mampu melawan.Fetus itu mungkin menjadi seorang yang baik dan berguna pada masyarakat kelak dan jika ibunya telah melakukan aborsi awal-awal lagi maka fetus tidak akan menjadi sesuatu yang berguna pada masyarakat.Dengan didikan yang betul sudah pasti fetus akan menjadi seorang yang berguna.Fetus secara puratanya hanya mengambil masa Sembilan bulan sahaja didalam kandungan ibunya,ini bermakna fetus hanya menumpang dan berlindung didalam badan ibunya.Perkataan menumpang dan berlindung yang saya gunakan disini amat memainkan peranan. Fetus tidak pernah diminta untuk berada didalam rahim ibunya dan ibunya juga tidak meminta sedemikian jika ibu itu hamil akibat dirogol.Maka fetus itu telah terjadi akibat paksaan perogol terhadap ibu fetus tersebut.Ibu tersebut tidak rela untuk menerima fetus tersebut dan mungkin ada golongan yang berpendapat ibu itu berhak untuk melakukan aborsi terhadap kandungan yang terjadi akibat paksaan.Tidak semestinya perbuatan rogol yang tidak bermoral hingga menyebabkan kehamilan boleh mengeluarkan premis lain iaitu aborsi yang dilakukan wanita hamil akibat dirogol sesuatu bermoral hanya kerana ia terjadi akibat sesuatu yang tidak bermoral.Persoalan yang perlu kita ketengahkan ialah fetus hanya menumpang dan berlindung didalam rahim wanita tersebut selama sekitar Sembilan bulan.Wanita terbabit hanya perlu berkorban selama Sembilan bulan bagi memberi peluang kepada seorang insan baru untuk mengecapi kehidupan seperti manusia yang lain.JIka fetus itu cukup kuat tidak perlu ia meminta perlindungan dan tumpangan dari ibunya.Analogi saya ialah bayangkan pendatang asing yang masuk ke Negara kita secara paksa akibat Negara mereka diserang musuh dan mereka terpaksa masuk ke Negara kita untuk menumpang dan berlindung untuk tempoh tertentu sedangkan Negara kita terpaksa menerima kedatangan mereka.Adakah kita akan menghalau pendatang asing yang memerlukan tempat tinggal dan perlindungan itu? Jika kita melakukan sedemikian jelas kita telah melakukan sesuatu yang amat tidak bermoral.Maka hal ini sama sahaja dengan hal aborsi terbabit.Hanya untuk tempoh tertentu ibu tersebut seharusnya memberi ruang dan perlindungan pada fetus.Amat zalim bagi seseorang yang sanggup menganaya orang yang lebih lemah dari mereka hanya kerana mereka tidak rela dalam hal tersebut.

Dari segi hak menghukum fetus itu pula sudah jelas dan nyata bahawa apakah hak si ibu untuk menghukum fetus yang tidak bersalah itu.Jangan kerana alasan kerana fetus itu adalah terhasil akibat perbuatan yang salah kita boleh menghukum bahawa fetus itu juga bersalah.Hukuman hanya boleh dilaksanakan apabila sesuatu kesalahan sudah terjadi bukan sebelum sesuatu kesalahan terjadi.contohnya seseorang akan dihukum bunuh selepas dia melakukan pembunuhan dan bukannya sebelum dia melakukan pembunuhan.Maka hukuman hanya akan dijalankan selepas sesuatu kesalahan berlaku.Dalam kes aborsi ini,melakukan aborsi adalah tidak kurang bezanya dengan menghukum kandungan didalam rahim wanita terbabit.Fetus tidak mempunyai apa-apa kesalahan untuk menerima hukuman dari ibunya walau fetus itu berada didalam kandungan ibunya secara paksa.Saya tidak menyatakan bahawa perbuatan merogol itu betul namun pembawaan saya disini ialah apakah kaitan kesalahan merogol dengan fetus yang dimasukkan secara paksa kedalam rahim wanita sehingga membolehkan fetus juga menerima hukuman seperti perogol terbabit.Perogol itu layak menerima hukuman kerana dia telah melakukan suatu kesalahan yang nyata dan mutlak namun bagi fetus yang tidak mempunyai apa-apa kesalahan adakah wajar dihukum hanya kerana meminta ruang dan perlindungan dari ibunya.Hal ini sama sahaja seperti anak yatim yang tidak mempunyai ibu bapa dan memerlukan ruang dan perlindungan bagi ia membesar dan masyarakat sekeliling tepaksa menerima mereka dan memberi ruang dan perlindungan juga.Jika ingin menyentuh pasal fetus itu berada secara paksa dalam rahim ibunya maka anak-anak yatim ini juga dipaksa untuk berada dalam masyarakat dan sekali gus memaksa masyarakat untuk memberi ruang dan perlindungan kepada mereka. Dalam hal ini mungkin ramai yang berpendapat bahawa fetus telah mencerobohi hak-hak wanita iaitu berada didalam rahim tanpa kerelaan wanita terbabit,Perlu kita teliti dengan lebih mendalam bahawa fetus itu sebenarnya tidak mencerobohi hak wanita terbabit secara keseluruhannya,Segala kesalahan perlu lah ditunding pada perogol wanita itu dan bukannya pada fetus yang tidak mengetahui apakah yang terjadi dan lebih tepat lagi fetus tersebut tidak menyaksikan peristiwa rogol itu berlaku.Tidak mungkin kita boleh menuduh fetus tersebut terlibat atau bersubahat dalam kes ini.Bayangkan jika hukuman aborsi dilakukan terhadap fetus yang tidak berdosa itu tanpa dia dapat penerangan tentang apa yang terjadi walhal orang yang patut dihukum adalah perogol itu dan bukannnya fetus itu.

Pembawaan saya jelas menunjukkan bahawa fetus perlu diberi peluang untuk mengecapi hidup dan fetus tidak layak dihukum kerana ia tidak melakukan sebarang kesalahan.Namun ada juga sesetengah golongan bersetuju dengan perkara aborsi adalah bermoral bagi kes wanita itu hamil akibat dirogol.Alasan mereka kerana penderitaan yang dialami oleh mangsa dan boleh menghancurkan masa depan mangsa.Ada juga menyatakan bahawa aborsi itu adalah hak wanita kerana itu adalah badan mereka dan mereka berhak untuk melakukan apa sahaja.Jika mereka mengatakan berhak melakukan apa sahaja terhadap badan mereka namun adakah fetus itu badan mereka?.Jelas sekali tidak dari segi biologi kerana fetus dan wanita hamil hanya dihubungi oleh tali pusat dan rahim pula memang suatu ruang khas untuk fetus bersenyawa disitu.Maka rahim boleh dikatakan Hak fetus kerana fetus berhak untuk berada disitu.Wanita yang hamil itu boleh dituduh kerana menceroboh hak fetus pula.Jika fetus itu berada dibahagian paru-paru atau perut wanita itu baru boleh dikatakan menceroboh hak wanita itu namun kini fetus itu berada ditempat yang sepatutnya iaitu pada rahim wanita itu Cuma permasalahan yang timbul adalah bukan atas kerelaan wanita itu yang mana dilakukan oleh perogol dan bukannya fetus.Penderitaan dan kononnya trauma yang menghantui pada wanita itu kerana adanya peninggalan perogol itu pada dirinya.Perlu ditekankan disini bahawa purata fetus berada dalam rahim Cuma Sembilan bulan sahaja.Jika wanita terbabit tidak menyukai anak tersebut wanita itu boleh memberikan kepada pasangan yang inginkan anak namun tidak mempunyai keupayaan berbuat demikian.Tidak perlu bagi wanita itu mengambil jalan mudah dengan mengugurkan kandungannya bagi memadam sejarah hitam dalam hidupnya.Menggugurkan kandungan itu tidak akan sama sekali menebus kesengsaraan yang dialami malah lama-kelamaan wanita itu mungkin rasa bersalah kerana menggugurkan insane yang tidak berdosa itu.

Monday, September 22, 2008

Rusia susun kekuatan tentera ke Hemisfera Barat

MOSCOW 22 Sept. - Satu skuadron tentera laut Rusia belayar ke Venezuela hari ini dalam satu penyusunan kekuatan tentera hingga ke Hemisfera Barat, yang pertama sejak Perang Dingin.

Kremlin kebelakangan ini mengambil tindakan merapatkan hubungan dengan Venezuela, Cuba dan beberapa negara Amerika Latin lain, sewaktu hubungan dengan Washington semakin tercalar sejak perang dengan Georgia bulan lalu.

Dalam Perang Dingin yang lalu, Amerika Latin merupakan tapak pertempuran ideologi antara Kesatuan Soviet dan Amerika Syarikat (AS).

Jurucakap Tentera Laut Rusia, Igor Dygalo menyatakan, kapal perang berkuasa nuklear Peter the Great diiringi tiga kapal lain belayar dari pangkalan Armada Utara di Severomorsk hari ini.

Jelasnya lagi, kesemua kapal tersebut akan belayar sejauh 15,000 batu nautika untuk menjalankan latihan bersama tentera laut Venezuela.

Ia dilakukan selepas lawatan pesawat pengebom Rusia selama seminggu ke Venezuela ketika ketegangan dengan AS mengenai perang Georgia-Rusia.

Presiden Hugo Chavez dalam temu bual semalam berkata, Amerika Latin memerlukan persahabatan Rusia bagi mengurangkan pengaruh AS dan mengekalkan keamanan di rantau itu.

Saturday, September 20, 2008

ISLAMOFOBIA

Islam berasal dari istilah salam yang secara linguistik dapat didefinisikan sebagai sejahtera dan aman daripada definisi secara literal itu secara konsepnya islam merupakan satu agama wassata’ dan kepercayaan kepada wassata’ sebagai tuhan yang satu,berlandaskan al- quran dan as-sunnah jadi apa-apa yang baik selagi tidak menyalahi prinsip al-quran dan as-sunnah adalah islam.Islam itu terbahagi kepada dua iaitu islam secara fizikal dan islam secara rohani.Islam secara fizikal merupakan keislaman seorang individu pada luaran semata-mata.Contohnya menutup aurat solat dan puasa.Islam secar rohani merupakan keislaman seseorang individu pada dalaman seperti kepercayaan dan pegangan.Secara holistik islam yang sebenar seharusnya merangkumi kedua-dua aspek untuk membentuk individu yang benar-benar islam.Daripada perngetian islam ia merupakan simbolik bahawa islam merupakan agama yang mengajar kepada keamanan sejagat.Konsep keamanan sejagat bererti membawa keamanan keseluruh dunia.

Dalam isu islamofobia,Ia merujuk kepada situasi dimana tanggapan masyarakat bukan islam yang fobia atau ketakutan yang amat sangat terhadap masyarakat islam dan agama islam itu sendiri.Perasaan takut ini wujud apabila orang bukan islam beranggapan agama islam boleh mengancam hak serta kebebasan yang mereka miliki sejak sekian lama.Perkara ini jelas diperlihatkan di Negara-negara barat lebih-lebih lagi apabila ada propaganda dari sesetengah pihak yang ingin menjatuhkan atau memburukkan imej islam.Kesannya amat dirasai oleh setiap orang yang menganut agama Islam terutama sekali apabila peristiwa 11 september 2001.Peristiwa ini telah menyebabkan pandangan serong orang bukan islam terhadap islam apabila amerika mengumumkan dalang perbuatan ini adalah kumpulan terroris Islam.

Tony Blair enggan sentuh isu serang Iraq


NEW HAVEN, Amerika Syarikat (AS) 20 Sept. – Bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair semalam menggambarkan dirinya sebagai seorang pelajar yang bermasalah.

Blair yang menganuti fahaman Katolik berkata demikian ketika menyampaikan syarahan agama di hadapan lebih 2,000 penuntut Universiti Yale.

Pada mulanya, Blair yang juga Fellow Kehormat Howland di universiti terkemuka itu menggambarkan dirinya sebagai seorang pelajar yang sangat bijak semasa masih menuntut.

Bagaimanapun, bekas Perdana Menteri yang bersara pada tahun lalu itu, kemudiannya sambil berjenaka mengimbau kenangan silam dengan menyatakan bahawa bekas gurunya pernah menganggap beliau “mengalami sakit punggung” kerana tabiatnya yang suka ponteng kuliah dan melepak.

Dalam syarahan selama satu setengah jam itu, Blair bagaimanapun tidak menyentuh tentang peranan penuh kontroversinya menyokong tindakan Presiden George W. Bush menawan Iraq, yang sehingga kini gagal membuktikan bahawa bekas Presiden Iraq, Saddam Hussein memiliki senjata pemusnah besar-besaran.

Menurut Blair, konflik di Iraq tidak begitu popular di Britain.

Malam Lailatulqadar


Soalan: Bagaimana untuk kita mengetahui mengenai tanda-tanda kehadiran malam Lailatulqadar?


JAWAPAN: Kata sesetengah ulama, malam Lailatulqadar berlaku pada satu malam tertentu seperti malam 21 dan 23 Ramadan. Ini menurut Imam Syafie r.a dan sesetengah ulama kerana ada hadis Bukhari dan Muslim yang menceritakan Lailatulqadar berlaku pada malam tersebut sehingga Rasulullah saw sujud dan dahinya yang mulia masih berlumuran tanah pada malam itu. Ada sesetengah ulama, tidak menentukannya secara pasti dan ada juga ulama terutama dari kalangan para zuhad dan sebagainya mengira dengan hari permulaan puasa. Menurut mereka, sekiranya permulaan puasa jatuh pada hari Ahad atau Rabu maka Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-29. Jika bermula puasa pada hari Jumaat atau Selasa, ia jatuh pada hari ke-27 dan jika permulaan puasa pada Khamis, Lailatulqadar berlaku pada 25 Ramadan. Sekiranya awal puasa pada Sabtu maka Lailatulqadar jatuh pada hari ke-23 dan jika awal puasa pada Isnin, seperti tahun ini, maka Lailatulqadar jatuh pada malam yang ke-21. Demikianlah kaedah yang diguna pakai oleh sebahagian ulama termasuk Imam Abul Hasan r.a. Tegas beliau: Aku tidak pernah terlepas malam Lailatulqadar tersebut dengan menggunakan kaedah ini''. Tanda dan alamatnya adalah banyak, antara lain malam itu sendiri berlalu dengan penuh keheningan dan tenteram, angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa dan esoknya, pada pagi hari kelihatan langit agak redup dan cahaya matahari tidak begitu menyinari ruang angkasa dan macam-macam lagi. Hikmatnya ialah apabila seseorang mengetahui malam Lailatulqadar tersebut, maka eloklah diperbanyakkan doa dan istighfar juga ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia pasti memperoleh fadilat malam Lailatulqadar Oleh itu bersolatlah dengan tekun dan berterusan terutama pada bulan Ramadan al-Mubarak ini. Wallahualam.

Thursday, September 18, 2008


this person i really salute him in handling his bike...who ever call them self a rider try to ride like him if you all can..=p

model of this superbike is YZF R1

Wednesday, September 17, 2008


today our lab group being join with the other group...quite crowded in the lab but double the team double the fun....ahaks

we all having so much fun in the lab because in this class we were able to know each other much better..anyway just enjoy watching this video k..go future geologist!!!~~spade_akem

Sunday, September 14, 2008

lelaki vs perempuan(edisi pertama)

battousai shishio: aku nyer awek dah kene rampas
battousai shishio: hahaha
farah amirah: ye ker
battousai shishio: rasa mcm sedih skit
farah amirah: sape rmpas
farah amirah: haha
farah amirah: tue la balasan
farah amirah: rmpas awek org dulu
farah amirah: hehehe
farah amirah: alaa..
farah amirah: jgn sdey ahh
farah amirah: poyo je
farah amirah: bkn ko x serius ke
battousai shishio: haha
battousai shishio: x sedih sgt la
battousai shishio: aku mmg x kisah
battousai shishio: namun
battousai shishio: mcm x best la
farah amirah: tp sdey gak
battousai shishio: lorh
battousai shishio: x sedey la
farah amirah: sbb dh x de sape ek
battousai shishio: malas nak cari len la
battousai shishio: eh
battousai shishio: tinggal akma je la
battousai shishio: nak kene topup la mcm ni'
farah amirah: apo2 la akem
farah amirah: asal kan ko bahagie
battousai shishio: hahaha
battousai shishio: kat sini
farah amirah: aku dh bahagie
farah amirah: hidup aku cmnie
farah amirah:
farah amirah:
battousai shishio: akan aku cuba dapatkan
battousai shishio: ???
battousai shishio: mcm mana 2 macm ni>
farah amirah: hehehe
farah amirah: ye la cmnie
farah amirah: aku dh mls pkir dh
battousai shishio: owh
battousai shishio: bagus la
farah amirah: aku pkir aku single je
battousai shishio: erm
battousai shishio: lagi pun
farah amirah: sng
battousai shishio: aku ngan ex aku 2
battousai shishio: x sehaluan la
battousai shishio: dia mcm nak aku tumpu sgt pada hubungan
farah amirah: owhhh
battousai shishio: aku lak nak duit
farah amirah: ape la
farah amirah: pompuan
farah amirah: biase la
battousai shishio: ish
battousai shishio: mana leh
farah amirah: ko blum pam
battousai shishio: duit dulu
farah amirah: kitorng lg
battousai shishio: hubungan 2 lepak2 la
farah amirah: nnti bile ko dh matang
farah amirah: ko pam la
battousai shishio: aku dah matang la
battousai shishio: sbb 2 aku pk duit dulu
farah amirah: skrg... ko main jauh2 dulu ye
battousai shishio: siot
battousai shishio: sapa pk hubungan dulu la x matang
farah amirah: kitorg bkn x kesah psl duit
farah amirah: kesah sgt
battousai shishio: dah 2
battousai shishio: ingat nak kahwin free ke?
farah amirah: tp sbb kitorg yakin ko leh cr duit
battousai shishio: aiya
battousai shishio: yakin je x cukup
farah amirah: abis ko igt kalo kawen
farah amirah: pom x kuar duit ke
battousai shishio: keyakinan korang 2 la menambahkan kerisauan lagi
farah amirah: kuar gak
farah amirah: kitorg lagi la nk yg grand
battousai shishio: aku kalo kahwin aku akan pastikan bini aku x kuar sesen pun
farah amirah: ye la tue
battousai shishio: yer
farah amirah: x kn nyer
farah amirah: kalo aku
battousai shishio: aku akan
farah amirah: majlis aku
farah amirah: aku nk wat grand2
farah amirah: byk nye duit
farah amirah: aku la urus
farah amirah: die cume bg antaran je
battousai shishio: huh
battousai shishio: wat apa
battousai shishio: bazir duit je
battousai shishio: bek simpan
farah amirah: duit boleh di cari
battousai shishio: biar laki la kuar
battousai shishio: itu kiteorg nyer bidang
farah amirah: ye la
farah amirah: ko kaye
farah amirah: ahahaha
farah amirah: tp ntah ar
farah amirah: aku kalo majis aku
farah amirah: aku la kummpul duit
farah amirah: laki
farah amirah: ssh la kalo sume kuar duit
battousai shishio: katakan la aku kaya time ko kahwin
farah amirah: kene la kerjasame
battousai shishio: minx la apa2
battousai shishio: aku bayarkan downpayment rumah korang nak x?
farah amirah: kalo aku.. anaran sepoloh ribu
battousai shishio: wah
battousai shishio: 10 je?
battousai shishio: cukup ke?
farah amirah: paling kurang la
farah amirah: tue antaran la
farah amirah: blum masuk blanje kenduri
battousai shishio: wah2
farah amirah: barang2
battousai shishio: demang2
battousai shishio: demand2
farah amirah: kad hantaran n so whatever
battousai shishio: tau2
battousai shishio: ada dlm 30K
farah amirah: haaaa
farah amirah: tau pon
farah amirah: sbb tue la
battousai shishio: ish
farah amirah: kerjasame
battousai shishio: takut aku nak kahwin
farah amirah: pam x..
battousai shishio: kene cari duit byk
farah amirah: kalo aku nk grand
battousai shishio: jgn wisau
battousai shishio: aku akan cari duit byk2
farah amirah: pom pon kene kuar duit
battousai shishio: sampai hantaran aku nnt ferarri
battousai shishio: hahaha
farah amirah: kalo ko nk kawen umo 35
battousai shishio: kukuh x?
farah amirah: mmg leh ar
battousai shishio: 35
farah amirah: ko bg sume
battousai shishio: keje dah 10 thn
farah amirah: mase tue ko dh tue.. duit dh byk
battousai shishio: kalo seathun aku save 10K
battousai shishio: 10x10
battousai shishio: 100K
battousai shishio: erm
battousai shishio: x cukup nakbeli ferarri
farah amirah: 30 k
farah amirah: pn blum tentu cukup
battousai shishio: btol2
farah amirah: mase tyme kote nnt
battousai shishio: kote??
battousai shishio: lucah ko ni
farah amirah: kite
farah amirah: silap2
battousai shishio: hahaha
farah amirah: otak muuu
battousai shishio: ahahaha
battousai shishio: lawak2
battousai shishio: sumpah lawak
battousai shishio: cuba ko baca balik
farah amirah: o dgn i kan sebelah2
battousai shishio: yeal2
farah amirah: x mau
farah amirah: seee
farah amirah: ko pon wat typing error
battousai shishio: heheh
battousai shishio: x pe
farah amirah: jgn igt pom x kesah psl cr duiit
battousai shishio: bukan aku ckp x kisah
battousai shishio: just
farah amirah: kitorg kisah
battousai shishio: paham la laki nak cari duit
farah amirah: tp kitorg leh bg komitmen
farah amirah: due2 sekali
battousai shishio: hubungan come next la
battousai shishio: ok
battousai shishio: katakan mcm ni
battousai shishio: aku ske ko
battousai shishio: ko ske aku
battousai shishio: dah
battousai shishio: selesai
battousai shishio: x perlu la nak msj ari2
battousai shishio: call
battousai shishio: kuar
battousai shishio: apa2 ke
battousai shishio: lagi 5 6 thn
battousai shishio: kite kahwin la
battousai shishio: kan senang mcm 2
farah amirah: ahahah
farah amirah: x de la ari2
battousai shishio: dah kahwin baru tumpu pada hubungan
battousai shishio: apa aku mean
farah amirah: kawen je x knl cmner
battousai shishio: lepas kahwin la baru nak tumpu
battousai shishio: hahaha
battousai shishio: mcm atuk n nenek aku kenal lak masa kahwin
battousai shishio: elok je bahagia
battousai shishio: lagi best lagi
farah amirah: dulu2
battousai shishio: x ada beza pon
farah amirah: leh ar
farah amirah: dorg x depilihan
battousai shishio: sapa kata
farah amirah: kalo skrg
farah amirah: de pilihan
battousai shishio: pilihan utk apa??
farah amirah: mesti la nk yg terbaik
battousai shishio: dekati zina??
farah amirah: chop2
farah amirah: chop2
farah amirah: chop2
farah amirah: chop2
farah amirah: chop2
battousai shishio: apa chop
farah amirah: chop2
farah amirah: chop2
farah amirah: chop2
farah amirah: chop2
battousai shishio: mmg la rasa mcm x
farah amirah: chop2
battousai shishio: pada zahir nya
battousai shishio: pada batin nya?
farah amirah: weyhhh
farah amirah: aku nk tye
farah amirah: atuk n nenek ko dulu
farah amirah: pilihan sapo
farah amirah: pilihan mak bpk kan
battousai shishio: x
farah amirah: mmg la bahagie
farah amirah: hubungan direstue
battousai shishio: atuk aku je ske nenek aku
battousai shishio: kenal kenal2 mcm 2
farah amirah: kenal gak
battousai shishio: kenal
battousai shishio: bukan nyer bercinta
farah amirah: atok ko hendap gak nenek ko ari2
farah amirah: heheheheh
battousai shishio: banyak la
farah amirah: heheheh
battousai shishio: x sampai sebulan pown
battousai shishio: dah kahwin
battousai shishio: pakcik aku
battousai shishio: relax je
battousai shishio: kenal form 1
battousai shishio: ske sama ske
battousai shishio: x ada pun date..
battousai shishio: x ada cple
battousai shishio: tau2 balik dari us kahwin
farah amirah: ye la
farah amirah: contohi la mereka ye
battousai shishio: sbb cara diaorang btol
farah amirah: dorg trus jumpe jodoh
battousai shishio: bukan
farah amirah: senang la dorg
battousai shishio: hek eleh
battousai shishio: diaroan usaha gak
battousai shishio: pak cik aku tekel gak
battousai shishio: namun x ada la melampau2
battousai shishio: mcm x leh idup kalo x ada makcik aku 2
farah amirah: melampau
farah amirah: mane ko tau
farah amirah: x melampau
battousai shishio: aku kenal la pakcik aku
farah amirah: ye la
farah amirah: pak cik ko
farah amirah: bkn pak cik aku
battousai shishio: anak dia pon mcm 2 kot
farah amirah: hohoho..
farah amirah: ikot ko la ye
battousai shishio: ske sorang gurl
battousai shishio: bgth dia ske gurl 2
battousai shishio: pastu dah
battousai shishio: wat bodo je
farah amirah: ok
farah amirah: dh kawen lom
battousai shishio: mmg la blom
battousai shishio: tapi dia nak kahwin
battousai shishio: bukan nya dia x pentingkan hubungan
battousai shishio: kalox pentingkan
battousai shishio: x ada niat ak kahwin
farah amirah: ye la akem..
farah amirah: sape x pentngkan..
battousai shishio: mcm ni la
battousai shishio: aku amik analogi
battousai shishio: ko rancang nak bina masjid
battousai shishio: rancang bagai nak rak
battousai shishio: lukis plan sume
battousai shishio: hari2 rancang
battousai shishio: konon nak pastikan jadi la masjid 2
battousai shishio: namun
battousai shishio: x ada modal nak bina
farah amirah: sape sorh rncang bagai nk rak
battousai shishio: jadi x masjid 2??
battousai shishio: jadi ke x?
battousai shishio: mustahil jadi
battousai shishio: beza dengan
battousai shishio: sekali rancang
battousai shishio: pastu terus kumpul modal
farah amirah: kalo harap sorg je cari modal
farah amirah: mmg x jd
battousai shishio: lebih baik sorang cari modal dari dua2 sibuk merancang
battousai shishio: lepas 2
battousai shishio: kalo laki 2 rangcang sekali je
battousai shishio: mula la cakap
battousai shishio: x ske la
battousai shishio: x ada komitmen la
battousai shishio: x padang dia lagi la
battousai shishio: x syng la
battousai shishio: curang la
battousai shishio: sume kuar
battousai shishio: wal hal skit pun x nah pk apa yg dia cuba wat
farah amirah: ahahah
farah amirah: ape la..
farah amirah: ssh la nk pam kan kaum adam nie
farah amirah: hehehe
battousai shishio: adoi
farah amirah: alaa.. tp mmg ko curang pon
battousai shishio: lorh
farah amirah: ahahah
farah amirah: betol la tue ck die
battousai shishio: curang kiteorh slah satu strategi gak
farah amirah: betol la tue ckp die
battousai shishio: ko prefer mana
battousai shishio: curang sblm kahwin or selepas?/
farah amirah: ye la akem
farah amirah: strateggi
battousai shishio: huh
farah amirah: kalo x yh curang x leh ke
battousai shishio: x tau ke laki ske berfoya
farah amirah: nk curang
farah amirah: tue pilihan ko..
battousai shishio: kene gak
battousai shishio: sbb laki aku cakap jujur
battousai shishio: mmg x setia
farah amirah: hmmm
farah amirah: ikot ske la ye kaum adam oiii
battousai shishio: sbb 2 dia nak puaskan dia x setia duluu
battousai shishio: mcm aku
battousai shishio: masa skola rendah dah puas mencuri
farah amirah: sbb tue .. aku dh mmg x caye ngn kaum adam ...
battousai shishio: skang x curi dah?
battousai shishio: aku dulu x penah solat
battousai shishio: skang bukan nak riak cuma mmg aku x ske tinggal solat
battousai shishio: manusia akan belajar dari apa dia wat
farah amirah: adoii..
battousai shishio: x leh phm ke bnd mc 2
battousai shishio: mudah je
farah amirah: mmg la blaja
battousai shishio: kalo dulu dia dah curang
farah amirah: sape x blaja
battousai shishio: dah
battousai shishio: dia x kan curnag lagi
battousai shishio: itu je
farah amirah: masalah ko mmg sengaje nk wat kesalahan
battousai shishio: laaa
battousai shishio: nama pun manusia
farah amirah: sengaja
battousai shishio: hati kite bukan dibasuh air zamzam
farah amirah: sengaja
farah amirah: kalo mmg x pe la.. mmg insaf pas tue
farah amirah: kalo terwat x pe la.. mmg insaf pas tue
battousai shishio: then kenapa ngan sengaja?
battousai shishio: apa masalah nyer
farah amirah: haaa..
battousai shishio: bagus la sengaja
battousai shishio: mean dia ada niat wat bnd 2
farah amirah: kalo dh tau... bende tue salah
farah amirah: kalo wat gak..
battousai shishio: bukan dlm keadaan mabok atau apa
farah amirah: nk insaf cmner
battousai shishio: aiya
battousai shishio: curang 2
farah amirah: sape lak kate nk mabok
battousai shishio: salah ke??
farah amirah: hmmmm..
battousai shishio: salah ke curang sblm kahwin>>?
battousai shishio: aku soal ko ni je
battousai shishio: salah ke??
farah amirah: senang cte
farah amirah: la
battousai shishio: salah ke curang sblm kahwin??
battousai shishio: salah ke kiteorg sengaja curang sblm kahwin??
battousai shishio: jadi btol la kalo curang selepas kahwin??
farah amirah: menganiaya
farah amirah: salah la
battousai shishio: apa ikatan secara halal antara kiteorg dgn korang??
battousai shishio: yg nak kata slah 2
farah amirah: tue lagi la menaniaya
farah amirah: curag lg..
battousai shishio: hahaha
battousai shishio: lawak2
battousai shishio: aniaya apa
farah amirah: kalo cmtue
battousai shishio: org yg rasa teranaya 2 sbb rancang byk sgt
battousai shishio: harapan je ada
battousai shishio: usaha?
battousai shishio: kosong
farah amirah: x yh ar ckp perasaan ke ape ke
farah amirah: senang2
farah amirah: terus je dtg minang
battousai shishio: yups
battousai shishio: itu cara btol
farah amirah: x yh mintak kapel
battousai shishio: btol
farah amirah: die yg minx
farah amirah: then
farah amirah: ckp cmtue la.. ape hubungan
farah amirah: sng x yh ade ape2 k
farah amirah: haa..
farah amirah: tau pon care betol
farah amirah: tp stil nk kapel gak
farah amirah: sape yg mle kasi harapan
battousai shishio: hahaha
battousai shishio: cple 2 kan permainan
farah amirah: pom nie.. mudah terusik prasaan
farah amirah: kalo bg harapan pon
battousai shishio: cple 2 permainan la
farah amirah: permainan
battousai shishio: ko leh nak men
battousai shishio: ko leh nak kuar
farah amirah: mempermainkan org
battousai shishio: sapa suro rasa dipermainkan
farah amirah: menganiaya org ar tue
battousai shishio: len la cple 2 kene minx persetujuan mak bapak ke
battousai shishio: imam ke
farah amirah: hahahah
farah amirah: ske ko la akem
battousai shishio: ulama ke
battousai shishio: hahaha
battousai shishio: kornag ni
battousai shishio: kelakar la
farah amirah: kalo mak bpk dh tau
battousai shishio: mak bapak tau je
battousai shishio: ada restu>?
farah amirah: mesti ar kitorg berusaha
farah amirah: x jd pape
farah amirah: x berakhir
farah amirah: kalo dh restu
farah amirah: kalo dh ckp ok
battousai shishio: dah restu bagus la
battousai shishio: lepak je la
battousai shishio: sampai masa kahwin la
farah amirah: haa..
battousai shishio: skang dah sampai masa ke/?
battousai shishio: dah ek?
battousai shishio: kalo dah kahwin la
farah amirah: x de la.
farah amirah: blaj dulu
battousai shishio: then
farah amirah: kerja dulu
farah amirah: br kawen
farah amirah: kan aku ckp.. kau pom nie leh urus byk bende sekali gus
battousai shishio: ko cakap macam esok ank kawen
battousai shishio: bleh urus ke??
battousai shishio: hahaha
farah amirah: x la
farah amirah: x kate pon cmtue
battousai shishio: baru org wat hal skit
farah amirah: ble y je
battousai shishio: dah down giler babeng
battousai shishio: baru uji skit 2
battousai shishio: itu blum kahwin
farah amirah: mmg ar down
farah amirah: kerja wat gak
farah amirah: blaja2 gak
battousai shishio: kalo dah kahwin mau bunuh diri
farah amirah: bunuh diri??
farah amirah: x kn nyer..
battousai shishio: hahaha
farah amirah: hahaha
battousai shishio: itu assumption je
farah amirah: tgn yg menhayun buaian .. boleh menggoncang dunie
battousai shishio: pukul satu aku tido
farah amirah: pernh dgr
farah amirah: ahahah
battousai shishio: hehe
farah amirah: jelas nyata lg terang ko x pam bde tue
battousai shishio: biasa je
battousai shishio: aku rasa bab goncang dunia sbb dia ngamuk kot
battousai shishio: hahaha
farah amirah: ahahaha.. seronok ar .. berdebat ngn ko
farah amirah: x de la
battousai shishio: hahaha
battousai shishio: tol x
battousai shishio: x pun semua ibu2 goncang buai ramai2
battousai shishio: jadi nampak la bumi bergoncang
battousai shishio: mungkin bleh dengan kiraan fizik yg btol
farah amirah: ahaha
battousai shishio: nnt kte cuba
farah amirah: ikot ko la akem..
battousai shishio: ahaks
battousai shishio: dah2
battousai shishio: sbnrnye
farah amirah: sampi fizik lak
farah amirah: aku cte sastera
battousai shishio: dua2 btol
farah amirah: kite x sehaluan
farah amirah: hahahah
farah amirah: kite putus..
battousai shishio: haha
battousai shishio: ok
farah amirah: hahahaha
farah amirah:
battousai shishio: sampai sini je la
battousai shishio: harap ko jumpa laki lebih baik n sehaluan
farah amirah: sengal betol..
farah amirah: hahahah
battousai shishio: selamat tinggal kekasih ku
farah amirah: bley2..
farah amirah: selamat tinggal
battousai shishio:
farah amirah: x yh2
farah amirah: kite bkn kekasih
farah amirah: kalo kekasih
farah amirah: mmg aku dh tego
farah amirah: ko panie
farah amirah: heheh
farah amirah: aku pendendam
farah amirah: kalo kawan.. aku ok lg..
farah amirah: kalo kekasih
farah amirah: mmg aku dh xtego
farah amirah: heheh
farah amirah: betol la kate ko
farah amirah: ko bine ar masjid sebesar mane
farah amirah: semahal mane
farah amirah: kitorg kaum pom
farah amirah: mengimarah kan masjid
farah amirah: hehehe
battousai shishio: hehehe
battousai shishio: yups
farah amirah: salah ke
battousai shishio: aku akan bina masjid yg selesa utk beribadah
farah amirah: x salah gak kan
farah amirah: so ko biarkan je kalo kitorg nk jd korg
farah amirah: layan kan aje
battousai shishio: erm
farah amirah: xde nyer niat kitorg nk nyusahkan ko
farah amirah: xde nyer niat kitorg nk nyusahkan korg
farah amirah: so ko biarkan je kalo kitorg nk jage korg
farah amirah: layan kan je
farah amirah: lg pon korg mmg ske pon kalo de org jage kan
farah amirah: kalo x jage kang... komplen..x pernh kesah kn..
battousai shishio: ...
battousai shishio: layan 2 leh
battousai shishio: tapi berpada2
farah amirah: haa.. part tue kene bincang la...
battousai shishio: just biar kiteorg rasa istimewa skit je dr yg len
battousai shishio: x minx byk own
battousai shishio: kalo yg len kawan
battousai shishio: kiteorg up skit dari kawan
farah amirah: kitorg x kasi byk pon
farah amirah: kalo dh kawen nnt.. lg byk kitorg kasi
battousai shishio: haha
battousai shishio: itu x sabar
battousai shishio: hahaha
farah amirah: tau pon..
farah amirah: layan kan je.. tp ckp la had tue
farah amirah: kdg2 kitorg x sedar pon.. terlebih..
battousai shishio: erm
battousai shishio: kalo kiteorg x manjekan sgt 2
battousai shishio: jgn amik ati
battousai shishio: sbnrnye dalam hati ni tuhan je tau mcm mana sayang kat gurl 2
battousai shishio: cuma ego jer x nak tunjuk
farah amirah: pam2..
farah amirah: hahah.. apsal la kite bincang nie akem
farah amirah: cm kite leh bgtau dunie je
farah amirah: haih..

compression ratio..

The compression ratio is a single number that can be used to predict the performance of any engine, particularly piston engines (but can be used on essentially any internal-combustion engine or external combustion engine as well).

In a piston engine it is the ratio between the volume of the cylinder and combustion chamber when the piston is at the bottom of its stroke, and the volume of the combustion chamber when the piston is at the top of its stroke.

Picture a cylinder with the piston at the bottom of its stroke containing 1000 cc of air. When the piston has moved up to the top of its stroke inside the cylinder, and the remaining volume inside the head or combustion chamber has been reduced to 100 cc, then the compression ratio would be proportionally described as 1000:100, or with fractional reduction, a 10:1 compression ratio.

A high compression ratio is desirable because it allows an engine to extract more mechanical energy from a given mass of air-fuel mixture due to its higher thermal efficiency. High ratios place the available oxygen and fuel molecules into a reduced space along with the adiabatic heat of compression - causing better mixing and evaporation of the fuel droplets. Thus they allow increased power at the moment of ignition and the extraction of more useful work from that power by expanding the hot gas to a greater degree.

Higher compression ratios will however make gasoline engines subject to engine knocking, also known as detonation and this can reduce an engine's efficiency or even physically damage it.

Diesel engines on the other hand operate on the principle of compression ignition, so that a fuel which resists autoignition will cause late ignition which will also lead to engine knock.

[edit] Formula

The ratio is calculated by the following formula:

\mbox{CR} = \frac { \tfrac{\pi}{4} b^2 s + V_c } {V_c}, where
b = cylinder bore (diameter)
s = piston stroke length
Vc = volume of the combustion chamber (including head gasket). This is the minimum volume of the space into which the fuel and air is compressed, prior to ignition. Because of the complex shape of this space, it usually is measured directly rather than calculated.
  • Due to pinging (detonation), the CR in a gasoline/petrol powered engine will usually not be much higher than 10:1, although some production automotive engines built for high-performance from 1955-1972 had compression ratios as high as 12.5:1, which could run safely on the high-octane leaded gasoline then available. A technique used by Audi to prevent the onset of knock is the high "swirl" engine that forces the intake charge to adopt a very fast circular rotation in the cylinder during compression that provides quicker and more complete combustion. Recently, with the addition of variable valve timing and knock sensors to delay ignition timing, one worldwide manufacturer is building 10.8:1 CR gasoline engines that use 87 MON (octane rating) fuel.
  • Motorcycle racing engines can use compression ratios as high as 14:1, and it is not uncommon to find motorcycles with compression ratios above 12.0:1 designed for 86 or 87 octane fuel.
  • In engines running exclusively on LPG or CNG, the CR may be higher, due to the higher octane rating of these fuels.
  • Racing engines burning methanol and ethanol often exceed a CR of 15:1. (Consumers may note that "gasohol," or 90% gasoline with 10% ethanol gives a higher octane rating--knock suppression--rating.)
  • In engines with a 'ping' or 'knock' sensor and an electronic control unit, the CR can be as high as 13:1 (2005 BMW K1200S)
  • In a turbocharged or supercharged gasoline engine, the CR is customarily built at 9:1 or lower.
  • In an auto-ignition diesel engine, (no electrical sparking plug--the hot air of compression lights the injected fuel) the CR will customarily exceed 14:1. Ratios over 22:1 are common
  • In 1981, Jaguar released a cylinder head that allowed up to 14:1 compression; but settled for 12.5:1 in production cars. The cylinder head design was known as the "may fireball" head.

[edit] Fault finding and diagnosis

Measuring the compression pressure of an engine, with a pressure gauge connected to the spark plug opening, gives an indication of the engine's state and quality.

If the nominal compression ratio of an engine is given, the pre-ignition cylinder pressure can be estimated using the following relationship:

p = p_0 \times C_r^\gamma

where p0 is the cylinder pressure at bottom dead center (BDC) which is usually at 1 atm, Cr is the compression ratio, and γ is the ratio of specific heats of the working fluid, which is about 1.4 for air, and 1.3 for methane-air mixture.

For example, if an engine running on gasoline has a compression ratio is 10:1, the cylinder pressure at top dead center (TDC) is

 p_{TDC} = (1 bar) \times 10^{1.4} = 25.1 bar

This figure, however, will also depend on cam (i.e. valve) timing. Generally, cylinder pressure for common automotive designs should at least equal 10 bar, or, roughly estimated in pounds per square inch (psi) as between 15 and 20 times the compression ratio, or in this case between 150 psi and 200 psi, depending on cam timing. Purpose-built racing engines, stationary engines etc. will return figures outside this range.

Factors including late intake valve closure (relatively speaking for camshaft profiles outside of typical production car range, but not necessarily into the realm of competition engines) can produce a misleadingly low figure from this test. Excessive connecting rod clearance, combined with extremely high oil pump output (rare but not impossible) can sling enough oil to coat the cylinder walls with enough oil to facilitate reasonable piston ring seal artificially give a misleadingly high figure, on engines with compromised ring seal.

This can actually be used to some slight advantage. If a compression test does give a low figure, and it has been determined it is not due to intake valve closure/camshaft characteristics, then one can differentiate between the cause being valve/seat seal issues and ring seal by squirting engine oil into the spark plug orifice, in a quantity sufficient to disperse across the piston crown and the circumference of the top ring land, and thereby effect the mentioned seal. If a second compression test is performed shortly thereafter, and the new reading is much higher, it would be the ring seal that is problematic, whereas if the compression test pressure observed remains low, it is a valve sealing (or more rarely head gasket, or breakthrough piston or rarer still cylinder wall damage) issue.

If there is a significant (> 10%) difference between cylinders, that may be an indication that valves or cylinder head gaskets are leaking, piston rings are worn or that the block is cracked.

If a problem is suspected then a more comprehensive test using a leak-down tester can locate the leak.

[edit] Saab Variable Compression engine

Because cylinder bore diameter, piston stroke length and combustion chamber volume are almost always constant, the compression ratio for a given engine is almost always constant, until engine wear takes its toll.

One exception is the experimental Saab Variable Compression engine (SVC). This engine, designed by Saab Automobile, uses a technique that dynamically alters the volume of the combustion chamber (Vc), which, via the above equation, changes the compression ratio (CR).

To alter Vc, the SVC 'lowers' the cylinder head closer to the crankshaft. It does this by replacing the typical one-part engine block with a two-part unit, with the crankshaft in the lower block and the cylinders in the upper portion. The two blocks are hinged together at one side (imagine a book, lying flat on a table, with the front cover held an inch or so above the title page). By pivoting the upper block around the hinge point, the Vc (imagine the air between the front cover of the book and the title page) can be modified. In practice, the SVC adjusts the upper block through a small range of motion, using a hydraulic actuator.

The SVC project was shelved by General Motors when it took over Saab Automobile.

[edit] Variable Compression Ratio (VCR) Engines

The SAAB SVC is an advanced and workable addition to the world of VCR engines, the first being built and tested by Harry Ricardo in the 1920s. This work led to him devising the octane rating system that is still in use today. SAAB has recently been involved in working with the 'Office of Advanced Automotive Technologies', to produce a modern petrol VCR engine that showed an efficiency comparable with that of a Diesel. Many companies have been carrying out their own research in to VCR Engines, including Nissan, Volvo, PSA/Peugeot-Citroën and Renault but so far with no publicly demonstrated results.

The Atkinson cycle engine was one of the first attempts at variable compression. Since the compression ratio is the ratio between dynamic and static volumes of the combustion chamber the Atkinson cycle's method of increasing the length of the powerstroke compared to the intake stroke ultimately altered the compression ratio at different stages of the cycle.

[edit] Dynamic Compression Ratio

The calculated compression ratio, as given above, presumes that the cylinder is sealed at the bottom of the stroke (bottom dead centre - BDC), and that the volume compressed is the actual volume.

However: intake valve closure (sealing the cylinder) always takes place after BDC, which causes some of the intake charge to be compressed backwards out of the cylinder by the rising piston at very low speeds; only the percentage of the stroke after intake valve closure is compressed. This "corrected" compression ratio is commonly called the "dynamic compression ratio".

This ratio is higher with more conservative (i.e., earlier, soon after BDC) intake cam timing, and lower with more radical (i.e., later, long after BDC) intake cam timing, but always lower than the static or "nominal" compression ratio.

The actual position of the piston can be determined by trigonometry, using the stroke length and the connecting rod length (measured between centers). The absolute cylinder pressure is the result of an exponent of the dynamic compression ratio. This exponent is a polytropic value for the ratio of variable heats for air and similar gases at the temperatures present. This compensates for the temperature rise caused by compression, as well as heat lost to the cylinder. Under ideal (adiabatic) conditions, the exponent would be 1.4, but a lower value, generally between 1.2 and 1.3 is used, since the amount of heat lost will vary among engines based on design, size and materials used, but provides useful results for purposes of comparison. For example, if the static compression ratio is 10:1, and the dynamic compression ratio is 7.5:1, a useful value for cylinder pressure would be (7.5)^1.3 × atmospheric pressure, or 13.7 bar. (× 14.7 psi at sea level = 201.8 psi. The pressure shown on a gauge would be the absolute pressure less atmospheric pressure, or 187.1 psi.)

The two corrections for dynamic compression ratio affect cylinder pressure in opposite directions, but not in equal strength. An engine with high static compression ratio and late intake valve closure will have a DCR similar to an engine with lower compression but earlier intake valve closure.

[edit] Compression ratio versus overall pressure ratio

Compression ratio and overall pressure ratio are interrelated as follows:

CR 1:1 3:1 5:1 10:1 15:1 20:1 25:1 35:1
PR 1:1 2:1 10:1 22:1 40:1 56:1 75:1 110:1

The reason for this difference is that compression ratio is defined via the volume reduction,

CR=\frac{V_1}{V_2},

Pressure ratio is defined as the pressure increase

PR=\frac{P_2}{P_1}.

From the combined gas law we get:

\frac{P_1V_1}{T_1} = \frac{P_2V_2}{T_2} \Rightarrow \frac{V_1}{V_2}=\frac{T_1}{T_2} \frac{P_2}{P_1} \Leftrightarrow CR=\frac{T_1}{T_2} PR

Since T2 is much higher than T1 (compressing gases puts work into them, i.e. heats them up), CR is much lower than PR.

Friday, September 12, 2008


And now, the end is here
And so I face the final curtain
My friend, I'll say it clear
I'll state my case, of which I'm certain
I've lived a life that's full
I traveled each and ev'ry highway
And more, much more than this, I did it my way

Regrets, I've had a few
But then again, too few to mention
I did what I had to do and saw it through without exemption
I planned each charted course, each careful step along the byway
And more, much more than this, I did it my way

Yes, there were times, I'm sure you knew
When I bit off more than I could chew
But through it all, when there was doubt
I ate it up and spit it out
I faced it all and I stood tall and did it my way

I've loved, I've laughed and cried
I've had my fill, my share of losing
And now, as tears subside, I find it all so amusing
To think I did all that
And may I say, not in a shy way,
"Oh, no, oh, no, not me, I did it my way"

For what is a man, what has he got?
If not himself, then he has naught
To say the things he truly feels and not the words of one who kneels
The record shows I took the blows and did it my way!



Yes, it was my way

Tuesday, September 9, 2008

lagi2 dalam lab..






kat sini korang boleh tgk betapa budak geologi amat ske dengan batu..huhuhu..bagi kos len mmg batu wat baling anjing je..namun batu lah buku kiteorg..batu leh ceritakan mcm2 pasal sejarah bumi kalo korang nak tau..setiap batu ni unik n ada yg korang x pernah tgk pon..lab ni kali ni mmg byk bincang pasal batu sbb mineral dalam dia yg best..kiteorg akan bergambar dengan mana2 batu yg cambest..huhuhu..nnt 17.10 ada field trip..x sabo lak nak pegi..nnt aku update lagi pasal geologi n pasal apa2 k..salam

Wednesday, September 3, 2008

link for download movie or anime.


akatsuki video

http://www.ziddu.com/download/2077480/NarutoShippudenAkatsukifights_.mpg.html

naruto espisode 73

http://www.ziddu.com/download/2077606/shipuuuden_073.rm.html


http://www.zshared.com

http://www.4shared.com

http://www.saiyanisland.com


Wednesday, August 27, 2008

specification motor rxz aku..=p


Specification



  • Engine: 2-stroke 135cc air-cooled engine
  • Cylinder arrangement: Forward-inclined single cylinder
  • Displacement: 133 cc
  • Max power: 20 PS (15 kW) @ 8,500 rpm
  • Max torque: 1.85 kgf·m (18.1 N·m) @ 7,500 rpm
  • Max speed: 165 km/h
  • Bore x stroke: 56.0 x 54.0 mm
  • Compression ratio: 7 : 1
  • Transmission: 6-speed return
  • Clutch: Multiple-disc, wet manual
  • Frame Type: Underbone steel tube
  • Suspension (Front): Telescopic
  • Suspension (Rear): Dual shock
  • Brake (Front): Single-piston disc
  • Brake (Rear): Drum
  • Dry weight: 106 kg
  • Fuel tank capacity: 13.0 L

Monday, August 25, 2008

Saturday, August 23, 2008

PARTI SISTEM,baca dengan TELITI



Assalamualaikum dan salam sejahtera..
kepada seluruh rakyat malaysia.
saya menulis buletin ini untuk memberitahu kepada semua supaya siapa-siapa diantara kamu yang lahir dari kelompok 1988 hingga kini janganlah kamu mengundi atau memilih mana-mana parti politik yang sedia ada hari ini. Hal ini saya katakan kerana kita perlu satu sistem pentadbiran yang baru iaitu KERAJAAN MALAYSIA.Apa yang saya maksudkan KERAJAAN MALAYSIA ialah kerajaan yang bukan terbentuk oleh satu parti atau pakatan politik sahaja seperti KERAJAAN BN,KERAJAAN PAS,KERAJAAN PKR,KERAJAAN DAP atau mana-mana kerjaaan yang tercipta dan memerintah kerana parti atau pakatan mereka menang pilihanraya.
Saya mengusulkan pada seluruh rakyat Malaysia terutama generasi yang akan datang dengan satu sistem pentadbiran yang lebih cekap.Disini saya akan menerangkan serba sedikit ciri-ciri sistem pentadbiran yang baru.Kita akan membahagi semua parti politik yang ada di Malaysia dengan kerusi parlimen sama banyak supaya berlaku keseimbangan kuasa.katakan kini ada 200 kerusi parlimen,kita akan bahagikan sama rata iaitu BN=40 kerusi PAS=40 kerusi PKR=40 kerusi dan seterusnya. Mungkin ramai tertanya-tanya bagaimana dengan perdana menteri bukan? PM kita akan lantik melalui satu pilihanraya seluruh negara dimana rakyat semua akan mengundi.PM tidak boleh menyertai mana-mana parti politik.Untuk menjadi PM perlulah mendapat persetujuan Majlis Pencalonan Perdana Menteri(majlis yang akan dibuat).majlis ini terdiri dari semua aspek contohnya ekonomi,agama,kenteteraan,akademik dan lain2 lagi.Ahli-ahli dalam majlis ini juga tidak boleh menyertai mana-mana ahli politik.Majlis ini secara kasarnya terdiri dari 100 orang profesor,100 orang pakar ekonomi,100 orang ulama negara,14 mufti negara,Majlis raja-raja, dan seterusnya.Apa yang ingin disampaikan disini ialah majlis ini akan memilih orang yang betul-betul layak bertanding untuk PM.Apa relevan majlis ini adalah supaya PM yang dilantik nanti adalah seorang yang dipercayai dari segi semua aspek.Sesiapa yang diberi mandat oleh majlis ini boleh bertanding untuk jawatan perdana menteri. Menteri-menteri kabinet yang lain juga akan dilantik dengan cara begini.Ahli parlimen pula akan bertindak sebagai penasihat kepada menteri-menteri.Setiap satu parti akan menghantar satu ahli parlimen untuk menjadi penasihat.contohnya menteri kewangan(dilantik oleh rakyat) dan mempunyai penasihat yang terdiri dari 1 wakil dari BN,PAS,PKR dan lain-lain.
bagaimana untuk kita melaksanakan ini?.Disebakan sistem pentadbiran sekarang menyatakan sesiapa menjadi kerajaan pusat akan memerintah,maka TERPAKSA kita mencipta satu lagi parti politik dan memenangi pilihanraya supaya dapat membentuk kerajaan.Apabila kerajaan tercipta kita akan membubarkan segala sistem yang ada dan mencipta sistem seperti diatas dengan membubar kerajaan parti sistem sendiri.Perjuangan parti sistem hanyalah untuk mengubah sistem pentadbiran yang salah ketika ini.Oleh itu saya meminta supaya rakyat Malaysia yang lahir dari 1988-kini tidak dipengaruhi oleh mana-mana parti politik.Kita hanya perlu tunggu parti sistem masuk bertanding dalam pilihanraya dan membentuk kerajaan baru yang lebih adil.Jikalau kalian setuju sila sebarkan perkara ini supaya kita dapat mencipta KERAJAAN MALAYSIA yang adil dan cekap. Jika ada sebarang pertanyaan atau kritikan anda boleh memberi emel pada saya. shishio_in_hell@yahoo.com...salam pemikiran...